|
Od ledna dojde k úpravám cen Integrované
dopravy Zlínského kraje
Zlín, 6. 12. 2021 — Od 1. ledna 2022 přistoupí kraj
k úpravě cen jízdného v rámci Integrované dopravy Zlínského kraje.
Oproti současnosti zaplatí cestující v autobusech i vlacích za jeden
ujetý kilometr o 20 haléřů více. Důvodem navýšení jsou dlouhodobě rostoucí
výdaje na zajištění veřejné dopravy. ZLÍNSKÝ KRAJ – Stálý růst nákladů
a fakt, že od roku 2019 se neměnily ceníky ve veřejné dopravě v regionu. To
jsou hlavní důvody k tomu, že kraj přistupuje k úpravě cen
v systému Integrované dopravy Zlínského kraje (IDZK). Na svém dnešním
jednání ji schválili krajští radní.
„Jako řádný hospodář musíme
reagovat na aktuální ekonomickou realitu. V letech 2020 a 2021 došlo k
navýšení výdajů na dopravní obslužnost ve Zlínském kraji vlivem inflace o 8,5
%. Inflační navýšení pro rok 2022 představuje 5,1 %, celkem tedy od roku 2020
výdaje stouply o 13,6 %. Současně ale za stejné období nedošlo k úpravě ceny
jízdného v systému Integrované dopravy Zlínského kraje. Je proto nezbytné
upravit stávající základní ceník jízdného tak, aby nedocházelo k dalšímu
navyšování nepokryté ztráty v linkové i drážní dopravě, které má negativní
dopad do krajského rozpočtu,“ říká Radek Doležel, náměstek hejtmana Zlínského
kraje pro dopravu, a současně dodává: „Pro srovnání – zatímco u nás ve
Zlínském kraji cestující spolu s nástupní sazbou platí za každý ujetý
kilometr 1 korunu, v sousedním Moravskoslezském kraji je to 1 koruna 40
haléřů.“
Jaké změny nastanou od 1. ledna 2022?
„V současné době cestující ve
Zlínském kraji zaplatí 9 korun nástupní sazbu a dále 1 korunu za každý ujetý
kilometr. Od 1. ledna 2022 se cena za ujetý kilometr zvýší na 1 korunu 20
haléřů, nástupní sazba se měnit nebude, zůstane tedy na 9 korunách. Jízdné se
přitom bude zaokrouhlovat na celé koruny,“ uvádí jednatel společnosti
Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje Martin Štětkář. K platbě
bude jako doposud možné využít hotovost, platební karty, mobilní telefon nebo
karty Zetka či ODISka, které navíc umožňují zvýhodněný přestup mezi spoji
(cestující platí nástupní sazbu pouze v prvním spoji).
Tabulka 1: navýšení cen
na vybraných trasách
Z tabulky je zřejmé,
že procentuálně se cena za jízdné v IDZK zvyšuje s počtem ujetých
kilometrů. Víme, že na našich linkách se více než dvě třetiny cest pohybují
ve vzdálenostech do 20 km, kde je navýšení o 13,8 %.
Výhled na rok 2022
V roce 2022 připravujeme
další zásadní krok v rozvoji IDZK, a to zavedení zónového tarifu. „V
zásadě půjde o to, že kraj rozdělíme na zhruba 120 zón. Cena jízdenky se
potom bude odvíjet už ne od kilometrů, ale od počtu ujetých zón,“ vysvětluje
Ing. Martin Štětkář. Zónový tarif umožní navíc zavedení časových jízdenek.
V první fázi se počítá s možností nákupu 7denního a měsíčního
časového jízdného. „Přechod na zónový tarif a časové jízdenky předpokládáme
od července roku 2022,“ dodává Ing. Martin Štětkář. „Další úprava cen jízdného bude vázána
právě na chystané zavedení zón v polovině příštího roku. V plánu je
další navýšení základního jízdného. Současně s tím však začnou platit
časové kupony, které budou naopak nabízet výhodnější jízdné a pravidelní
cestující díky nim ušetří,“ uzavírá náměstek Ing. Radek Doležel.
Kontakt pro média: Mgr. Jan Malý – manažer
marketingu
Soňa Ličková – tisková
mluvčí Zlínského kraje
|
Nacházíte se v režimu "Bez grafiky". Zapnutím grafiky zobrazíte standardní verzi webu. Zapnout grafiku