V rámci našeho participativního rozpočtu – Nápady pro Zubří – se pro rok 2025 počítá se schválením částky do výše 500 000 Kč na jeden vítězný návrh. Podat návrh může každý občan města Zubří starší 15 let (ročník 2009 a níže) a to v libovolném množství v rámci celého území města.
Participativní rozpočet je forma demokratického rozhodování, kdy mají jednotlivci možnost navrhnout způsob využití části veřejných financí ve prospěch určité oblasti nebo komunity. Umožňuje, aby se občané zapojili do rozhodování o rozvoji svého města. Zastupitelstvo města vymezí část peněz z ročního rozpočtu a obyvatelé pak podávají návrhy, co by se za tyto peníze mělo ve městě v následujícím roce vylepšit. Společné návrhy pak předkládají radnici k posouzení z hlediska realizovatelnosti. Vyvrcholením je hlasování o tom, které návrhy obyvatel má město realizovat.
V rámci participativního rozpočtu je možné předkládat investiční projekty inovativního charakteru, jako například:
Podání návrhu je nutné učinit pomocí řádně vyplněného formuláře. Kompletní projekt musí obsahovat:
Každý projekt bude kontrolován z hlediska formálních náležitostí a dle níže uvedených kritérií. V případě chybějících informací bude předkladatel vyzván k doplnění.
Občané mohou předkládat své návrhy do 30. června 2024 a to buď:
Komise, složená ze zástupců zvolených stran v zastupitelstvu a pracovníků městského úřadu, bude posuzovat jednotlivé projekty dle těchto kritérií s maximální snahou o zařazení projektů do veřejného hlasování. Vyřazeny budou projekty, které zcela zjevně převyšují stanovenou částku v případě, že navrhovatel neprokáže opak. U případných projektových dokumentací nesmí částka přesáhnout 500 000 Kč, přičemž rozhodování o realizaci projektu na základě projektové dokumentace náleží vedení města. Pokud nebude možné projekt zařadit do hlasování, pak bude tato skutečnost řádně zdůvodněna a vysvětlena předkladateli.
Schválené návrhy, které budou odpovídat stanoveným kritériím, budou prezentovány v dostupných sdělovacích prostředích města Zubří (Zuberské noviny, webové stránky, FB apod.). Hlasování, které se uskuteční v období září - listopad 2024, se budou moct zúčastnit všichni občané Zubří ve věku 15 let a starší (pravidlo věku je stejné jako u podání návrhů). Konkrétní termín hlasování bude upřesněn.
V případě potřeby vysvětlení informací, vyjasnění podmínek či pomoci s podáním návrhu můžete kontaktovat:
Ing. Anna Oplatková, Ph.D., místostarostka
Telefonní číslo: + 420 706 040 026
E-mail: oplatkova@mesto-zubri.cz
Zde můžete ověřit zda je pozemek či stavba v majetku města Zubří.
Přihlašování návrhů | Od vyhlášení až do 30. června 2024 | Od vyhlášení výzvy běží příjem návrhů projektů do participativního rozpočtu města Zubří. Formulář najdete na webových stránkách města Zubří, v příloze Zuberských novin a na FB města. Vyplňte jej a odešlete. Pokud máte nápad na zlepšení ve městě, tak neváhejte a zapojte se! |
Kontrola náležitostí | červenec 2024 | Každý projekt projde kontrolou formálních náležitostí a realizovatelnosti ze strany MěÚ Zubří a komise pro participativní rozpočet. V této fázi je potřebná součinnost předkladatele – např. z důvodu doplnění a upřesnění informací. |
Prezentace projektů | srpen až září 2024 | Každý projekt, který projde hodnocením a kontrolou, bude prezentován v dostupných sdělovacích prostředcích města (ZN, FB, webové stránky). Občané získají potřebné informace o projektech a budou moct o nich informovaně hlasovat. |
Hlasování | září/listopad 2024 | Projekty v participativním rozpočtu budou zařazeny do veřejného hlasování, ze kterého vzejde jeden vítězný návrh. |
Realizace | nejdříve v roce 2025 | Vítězný projekt realizuje MěÚ Zubří v průběhu následujícího roku ve spolupráci s navrhovatelem. Celkem bude z rozpočtu města na rok 2025 alokována částka 500 tis. Kč vč. DPH. |
Anna Oplatková, Aleš Měrka, Josef Malina
Nacházíte se v režimu "Bez grafiky". Zapnutím grafiky zobrazíte standardní verzi webu. Zapnout grafiku